Fundusze Europejskie

Wyjazd do Francji (Pornic) marzec 2025
W dniach 23-28 marca 2025 r. nasi uczniowie (25 osób) mieli okazję odwiedzić malowniczą miejscowość Pornic w ramach programu Erasmus+. Mieszkali u rodzin uczniów z lokalnej szkoły, z którymi wcześniej zawiązali więzi, goszcząc ich we Wrocławiu.
 
Podczas wyjazdu czekała ich masa niezapomnianych atrakcji: gra terenowa, wspólna sonda uliczna z uczniami z Pornic, wizyta w radiu z nagraniem podcastu o naszym projekcie, wycieczka do stoczni w Nantes, sprzątanie plaż, zawody sportowe w nietypowych dyscyplinach (rzut kołkami, bule i więcej!) oraz finałowa impreza Erasmus Party. 
 
Dzięki tej wyprawie nie tylko poznali kulturę Francji, ale również umocnili międzynarodowe przyjaźnie i poszerzyli horyzonty. 
Wymiana polsko-francuska luty 2025

Nie zawsze jest tym samym: być dobrym człowiekiem i dobrym obywatelem. Arystoteles

Od 23 lutego do 1 marca 50-cioosobowa grupa uczniów z liceum du Pays de Retz w Pornic (Francja) oraz uczniów klas III i II ALO PWr realizowała w języku angielskim pierwszy etap międzynarodowego projektu Erasmus+. Jego działania skupiały się wokół zagadnienia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. 

Pierwsze dwa dni miały charakter warsztatowy. Pracując w polsko-francuskich zespołach, młodzież przygotowała scenki teatralne, obrazujące wybrane postawy obywatelskie. W swoich etiudach uczniowie przedstawili własną interpretację takich tematów jak: zaangażowanie w życie społeczności szkolnej, poszanowanie dobra wspólnego, odpowiedzialność za kształtowanie harmonijnych relacji społecznych, zachowanie pamięci historycznej i tradycji oraz akceptacja równości praw.

Kolejny warsztat służył poznaniu i zrozumieniu kultury partnera projektu. Uczniowie dyskutowali o funkcjonujących w obiegu publicznym uogólnionych obrazach swoich narodów, a następnie wykonali kolaże przedstawiające swoje wyobrażenia o Francuzach i Polakach. Tego dnia też zwiedzili Oratorium Marianum oraz Aulę Leopoldina, a następnie ruszyli na poznanie sekretów centrum Wrocławia, uczestnicząc w grze terenowej. Udało im się nie tylko uratować uwięzione wrocławskie krasnale, ale też zanurzyć się w wielokulturowej historii miasta.

W trzecim dniu projektu odwiedzili ciekawe miejsca na Politechnice Wrocławskiej, w tym też laboratorium kompatybilności elekromagnetycznej. Uczniowie odkrywali też nieoczywiste zakątki Wrocławiu takie jak „Kolorowe Podwórka”. Murale przy ul. Roosvelta bowiem to nie tylko inicjatywa artystyczna, ale przede wszystkim oryginalny projekt społeczny, dzięki któremu stare, zaniedbane kamienice Nadodrza zyskały nowe życie, a ich mieszkańcy poczucie wspólnoty i dumy z ich „małej ojczyzny”. Po zwiedzaniu przyszedł czas na polsko-francuskie rozgrywki sportowe w Studium Wychowania Fizycznego PWr.

W czwartek młodzież udała się na wycieczkę do zamku Książ, by odkrywać tajemnice tego największego, a także, być może, najpiękniejszego zamku na Dolnym Śląsku. Uczniowie poznali losy jego najsłynniejszej rezydentki – żony księcia Jana Henryka XV Hochberga, Daisy von Pless oraz legendę o „złotym pociągu” ukrywanym przez Niemców w podziemnych tunelach twierdzy. Odwiedzili też Palmiarnię – wyraz miłości Henryka do Daisy, uznawany za największy bukiet, jaki kiedykolwiek mężczyzna podarował kobiecie. A że był to „Tłusty czwartek”, na zakończenie, tuż przy Domu Zdrojowym w Wałbrzychu-Szczawnie wszyscy delektowali się pączkami o najróżniejszych smakach.

Ostatni dzień wymiany także przyniósł wiele wrażeń. Tym razem zaplanowane aktywności dotyczyły wolontariatu. Uczniowie pracowali w dziesięcioosobowych grupach polsko-francuskich. Dwie z nich przećwiczyły zaangażowanie w działania na rzecz innych w praktyce, udając się do SP 63 przy ul. Menniczej oraz do Dziennego Domu Seniora przy ul. Skwierzyńskiej. Pozostałe grupy uczestniczyły w spotkaniach w stowarzyszeniach czy instytucjach, które realizują programy dla wolontariuszy, a także obserwowali prowadzone tam zajęcia. I tak uczniowie odwiedzili Ołbińskie Centrum Aktywności Lokalnej „Żółty Parasol”, pracownię malarską założyciela Ośrodka Kulturalnej Animacji Podwórkowej oraz Narodowe Forum Muzyki, gdzie dodatkowo spotkali się z maestro Dimą Slobodenioukiem oraz wzięli udział w otwartej próbie generalnej.    

Po tak intensywnie spędzonym tygodniu trudno było się rozstać. Uczniowie wiedzieli jednak, że nie żegnają się z sobą na długo. 23 marca już bowiem nasi uczniowie udają się z rewizytą do swoich francuskich przyjaciół, by kontynuować realizację projektu.

Ayez le vent en poupe!

I jeszcze kilka wyimków z ankiet ewaluacyjnych naszych francuskich gości:
„Bardzo dobrze czułam się w mojej rodzinie. Była niezwykle gościnna. I tak w ogóle, uczniowie polscy świetnie nas przyjęli. Byli mili i towarzyscy.
„Było cudownie! Ciekawa kultura, wyśmienite jedzenie, świetna rodzina przyjmująca, organizacja „na medal. No i belgijka! Super taniec!”
„Bardzo mi się podobało to, że codziennie pracowaliśmy w innych grupach. Tak poznałem mnóstwo fantastycznych ludzi. I podszkoliłem angielski!”
„Program był interesujący i zróżnicowany. Wiele się nauczyłem i poznałem miasto. Wrocław jest ekstra!”
„Bardzo mili, otwarci ludzie i jak czysto wokół!”
Dziękuję za wszystko. Było super!”

Tekst: Urszula Zemełko

Projekt "zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej